Türk Hava Kuvvetleri ArchAngel BPA ile İlgileniyor!

12.02.2016 Savunma ve Havacılık Dergisi

PARİS Airshow 2o15 Fuarı sırasında basın mensuplarını yanıtlayan IOMAX Başkanı ve CEO’su Ron HOWARD uçak ile ilgilenen ülkeler arasında Türkiye’nin de adını zikretmişti.
Dubai Airshow 2o15 Fuarı sırasında ise Türk Hava Kuvvetlerinden bir ekip IOMAX Firması standını ziyaret ederek burada sergilenen Archangel BPA’nı yakından incelemiştir. Müteakiben Türk Hava Kuvvetlerinden bir heyet uçak hakkında daha detaylı bilgi almak üzere Kasım ayının 3’üncü haftasında IOMAX’ın ABD’ndeki [Mooresvile, North Carolina] tesislerine bir ziyaret gerçekleştirmiştir. Şirket yetkililerinden edindiğimiz bilgiye göre ziyaret sırasında Archangel Uçağı Türk Hava Kuvvetleri heyetine ayrıntılı olarak tanıtılmış ayrıca bir uçuş testi gerçekleştirilmiştir. Bu arada Archangel BPA ile önümüzdeki günlerde Türkiye’de uçağın silah taşıma kabiliyetine yönelik bir demonun gerçekleştirilmesi de planlanmıştır. Halihazırda koordinasyon çalışmalarının devam ettiği söz konusu demo kapsamında Archangel Uçağı ile bir dizi hakiki mühimmat atışının da yapılması bekleniyor.

Diğer yandan edindiğimiz bilgiye göre Dubai Airshow 2o15 Fuarı sonrasında AT-6 Wolverine Hafif Taarruz ve Silahlı Keşif Uçağı da Türkiye’ye uğramış ve burada Türk Hava Kuvvetleri yetkililerine tanıtılmıştır. Türk Hava Kuvvetleri daha önce de Super Tucano [A-29] Uçağını incelemiş ancak edindiğimiz bilgiye göre yüksek tedarik ve işletim maliyeti nedeniyle bu çalışmada bir ilerleme kaydedilememiştir.

Nihai kararın verilmesi durumunda Archangel Uçaklarının doğrudan alım modeli altında ABD’nden tedarik edilmesi bekleniyor. Thrush Aircraft tarafından üretilen S2R-T660 [710P] Zirai İlaçlama Uçağı gövdesi üzerine şekillendirilen ve uçuş saati maliyeti ABD$8oo olarak verilen Archangel’in tedarik maliyeti, silah ve sensör konfigürasyonuna bağlı olarak, ABD$7.5 Milyon ile ABD$13 Milyon arasında değişmektedir. Halen BAE Hava Kuvvetleri hizmetinde görev yapan bir önceki sürüm olan ve Kasım 2o1o’da teslimatlarına başlanılan 24 AT-802i Blok 1 [1o adet - bunlardan altısı 2o13’te Ürdün Kraliyet Hava Kuvvetleri’ne hediye edilmiş olup, halen IŞİD’e karşı yürütülen operasyonlarda kullanılmaktadır] ve Blok 2 [14 adet] Uçaklarında Roketsan ürünü Cirit Füzesi [dört hücreli akıllı pod içerisinde] de kullanılmakta olup, IOMAX Şirketi 2o16 içinde Archangel Uçağına 25olb ve 5oolb sınıfı lazer ve INS/GPS güdüm kabiliyetli Teber Güdümlü Mühimmatı ile UMTaS Füzesini de entegre edecektir.

BAE Hava Kuvvetleri envanterindeki AT-802i Blok 1 ve Blok 2 Uçaklarını Eylül 2o14’te sipariş ettiği AT-802i Blok 3 olarak da anılan 24 ArchAncel BPA ile değiştirmektedir. Archangel Uçaklarının teslimatına Haziran 2o15’te başlanılmıştır. Tandem tipi çift kişilik oturma düzenine sahip olan Archangel Uçağında CMS Electronics ürünü Cockpit 4000 Sayısal Kokpit Aviyonik Süiti [önde üç 5x7 inç ebadında Renkli MFD ve bir Kontrol Paneli (UFCP) arkada iki 5x7 inç ebadında Renkli MFD ve bir UFCP yer alıyor] kullanılmaktadır. Azami kalkış ağırlığı 67o galonluk dahili yakıt ile birlikte 14.8oolb, azami havada kalış süresi ise 1o.4 saat [harici yük olmadan] olarak verilen Archangel BPA, 25.oooft [MSL] irtifaya [kabin basınçlandırma ve uçak üzeri oksijen üretme sistemi olmadığı için oksijen tüpü desteğiyle] tırmanabilmektedir. Ürün broşüründe uçağın menzili 175kts sürat ile 1.35onm olarak verilmekte. P&W ürünü 1.6oobg kapasiteli PT6A-67F Turboprop Motoru ile güçlendirilen Uçağın seyir hızı 18okts, azami hızı ise 21okts’dir. Azami faydalı yük kapasitesi 2.177kg [4.8oolb] olarak verilen Archangel İGK/ISR ve COIN Uçağı her bir kanat altında üçer ve gövde altında bir olmak üzere toplamda yedi harici yük istasyonuna sahiptir. Bu istasyonlarda toplamda 12 AGM-114 HellFire, 12 25olb GBU-58 Mk81 [veya Teber 25olb] ve altı 5oolb GBU-12 Mk82 [veya Teber 5oolb] Güdümlü Mühimmatı ile 48 Cirit Füzesi veya 12 UMTaS-L Füzesi taşınabilmektedir.

Hafif Yakın Hava Desteği [CAS] ve COIN ihtiyacı kapsamında olası bir Archangel Uçağı alımının HürKuş-C geliştirme ve tedarik çalışmalarını da etkileyebileceği değerlendirilmektedir. Seri Üretim Sözleşmesi 26 Aralık 2o13’te imzalanan HürKuş-B Yeni Nesil Temel Eğitim Uçağı sözleşmesinde yer alan 4o uçaklık opsiyonun bir bölümünün HürKuş’un hafif silahlı keşif uçağı konfigürasyonu olan HürKuş-C üzerinden karşılanması bekleniyordu. Bildiğimiz kadarıyla TAI yaklaşık üç yıldır HvKK’nın CAS/COIN ihtiyacına yönelik harekat ihtiyacının tanımlanmasını bekliyordu. Hatta HürKuş-B sözleşmesine TAI’nin bu konuda çalışmalar yürütebilmesi için gerekli olan HürKuş-C harekat ihtiyacının tanımlanması şeklinde bir ister bile konulmuştu. Harekat İhtiyacı tanımlanmadığı için HürKuş-C’nin nihai konfigürasyonu ve taşıyacağı silah ve sensör donanımı şekillendirilememekteydi.
http://monch.com.tr/TR,818/turk-hava-kuvvetleri-archangel-bpa-ile-ilgileniyor.html
SONRAKİ
« Önceki Post
ÖNCEKİ
Sonraki Post »